Hawker Hurricane Mk.IIc
Vznik Hurricanu náleží do roku 1933. Konstruktérem tohoto letounu byl Sydney
Camm,šéfkonstruktér Hawker Aicraft co. ltd. Projekt ze začátku vznikal jako
nástupce dvouplošníku Hawker Fury.Vzniknuvší Fury Monoplane s původním motorem
Goshawk se ukákal jako zastaralý,protože firma Rolls-Royce nabídla motor PV 12,
později známý jako Merlin.Tomu byl také projekt přízpůsoben. Vzniknuvší Hawker
F.36/34 (dle specifikace Min. letectví F. 36/34 spožadavkem osmi kulometů v
jedné stíhačce)byl robustní letoun, se zatah. podvozem, dvoulistou vrtulí,
překrytem kabyny a poměrně tlustým profilem křídla. Konstrukce trupu byla z
dural.trubek a dřeva.Pod náporem německého vál.úsilí byl vyvíjen tlak na brzké
zavedení do výroby. Proto dostal letoun v červnu oficiální jméno
Hurricane.První seriový Hurricane Mk I. vzlétl 12.10.1937. měl zabudován motor
Merlin II. s výkonem 757 kW.K boj.jednotkám byly zařazovány od konce roku 1937
(Celkem asi 200 strojů dokonce r. 38). I když ozn. se neměnilo, byly Mk I.
průběžně vylepšovány(Pancéřování, třílisté stavilelné vrtule, cel. kov. potah
křídla aj.)Celkem bylo vyrobeno asi 3700 Hurricanů Mk I.
Koncem r. 1940
začaly dodávky Hurricanu Mk II.k boj.jedn. (celkem asi necelých 3000 strojů)
Vzybrojené celkem 12 kul.Browning v křídle. Pod krídly mohly nést pumy nebo
příd.nádrže. Hurricane Mk II.C s vyzbrojí celkem čtyř kanonů Hispano ráže 20
mm,měl zásobu 90 nábojů na jednu hlaveň a dvou 227 kg pum,byl vyráběn ve velké
sérii 4700 ks.Africká bojiště dala vzniknout 300ks verze Mk II. D s dvěma
kanony 40mm v pouzdrech pod křídly s 15 náboji a na hlaveň a s dvema kulomety
7.7 mm pro zástřel sv.municí.
Další typy:270ks.Mk IIE s motorem Merlin 24
nebo 27 s výkonem 1190 Kw, shodný Mk IV v počtu 530ks. Firma Canadian C&F
Co.Ltd.vyrobila typy:Mk X.s motorem Packard Merlin 28 Mk XII. aj.
Legendární
byla i námořní varianta Sea Hurricane Mk IB.,upravaná pro použití na velkých i
malých letadluvých lodí instalací zách.háku.Hurricany bojovaly v Anglii, SSSR,
středomoří Africe na vých. i záp. frontě. Hurricany byly dobře ovladatelné
vydržely i značné poškození v boji. Mezi piloty byly Hurricany proto
oblíbené.Mají na kontě přez 1500 sestřelení německých letadel
Hawker Hurricane Mk.II.c: GZ-A no.HL605 pilot:F/O Oldrich Poslužný(Czech) Noční stíhací pilot
Hawker Hurricane Mk.II.c ze zadu:
Hawker Hurricane Mk. IIc z předu:
Hawker Hurricane R4118 v
Duxfordu.
S Hurricany je také spojena jedna kapitola Československé
historie.Mnoho Čs.pilotů,kteří se se nesmířili s nacistickou okupací,odešlo do
Anglie,bojovat proti fašismu.A právě zde se někteří spoléhali na bojové kvality
Hurricanů.Mnoho čechoslováků se prosadilo v boji, mnozí z nich se stali
leteckými esy.Mnozí se vyznamenali i v Bitvě i Británii.Mnozí také v kokpitech
Hurricanů zaplatili tím nejdražším,životem.Jako například Josef František
letecké eso z bitvy o Británii se 17 sestřely.Zahynul 8.10.1940 ve svém
Hurricanu Mk I.,při havárii.Zásluhy Hurricanů nejlépe vystihuje známý
Churchillův výrok:Ještě nikdy v historii nevděčilo tak mnoho lidí tak malé
skopině pilotů a jejich strojům.V září 1944 vyrobil závod v Langley poslední
hurricane s číslem PZ862.Byl na něm nápis:poslední z mnoha(Last of the Many) Je
vystaven v muzeu letecví v Londýně.
Hawker Hurricane I P2970 US-X
Howker Hurricane GR-Mk1 XR-T
Motor Rolls-Royce Merlin XX o max. výkonu 1074Kw ve výšce 1900m,Rozměry:
rozpětí-12.20m,délka-9.80,výška-3.98,plocha křídel-23.90m,
vzlet.hmotnost-3650kg,max.rzchlost-547km/h ve výšce
6700m,stoupavost-14.6m/s.Výzbroj-4x kanon Hispano nebo Oerelikon ráže 20mm.
Kontakt na: kontakt@zajimava-letadla.cz
Pokud sem zanese internetový vítr někoho,kdo mé také takové nebo podobné stránkyy,rád se podívám podívám jak vypadají stránky zkušenějších nebo i méně zkušeních přívrženců letadel. Za Vaše odkazy na Vaše nebo i jiné zajímavé WWW předem děkuji!Buschman