Hawker Hurricane Mk II.

Bitva o Británii ,Českoslovenštístíhací letci v Anglii.

Hurricane,to je legenda II.sv.války,která nejen otočila průběh války ve prospěch spojenců.Ale změninila i pohled na stíhací letectvo,jako na mocnou zbraň s kterou je nutno počítat v každé válce!


Hawker Hurricane Mk.IIc


Vznik Hurricanu náleží do roku 1933. Konstruktérem tohoto letounu byl Sydney Camm,šéfkonstruktér Hawker Aicraft co. ltd. Projekt ze začátku vznikal jako nástupce dvouplošníku Hawker Fury.Vzniknuvší Fury Monoplane s původním motorem Goshawk se ukákal jako zastaralý,protože firma Rolls-Royce nabídla motor PV 12, později známý jako Merlin.Tomu byl také projekt přízpůsoben. Vzniknuvší Hawker F.36/34 (dle specifikace Min. letectví F. 36/34 spožadavkem osmi kulometů v jedné stíhačce)byl robustní letoun, se zatah. podvozem, dvoulistou vrtulí, překrytem kabyny a poměrně tlustým profilem křídla. Konstrukce trupu byla z dural.trubek a dřeva.Pod náporem německého vál.úsilí byl vyvíjen tlak na brzké zavedení do výroby. Proto dostal letoun v červnu oficiální jméno Hurricane.První seriový Hurricane Mk I. vzlétl 12.10.1937. měl zabudován motor Merlin II. s výkonem 757 kW.K boj.jednotkám byly zařazovány od konce roku 1937 (Celkem asi 200 strojů dokonce r. 38). I když ozn. se neměnilo, byly Mk I. průběžně vylepšovány(Pancéřování, třílisté stavilelné vrtule, cel. kov. potah křídla aj.)Celkem bylo vyrobeno asi 3700 Hurricanů Mk I.
Koncem r. 1940 začaly dodávky Hurricanu Mk II.k boj.jedn. (celkem asi necelých 3000 strojů) Vzybrojené celkem 12 kul.Browning v křídle. Pod krídly mohly nést pumy nebo příd.nádrže. Hurricane Mk II.C s vyzbrojí celkem čtyř kanonů Hispano ráže 20 mm,měl zásobu 90 nábojů na jednu hlaveň a dvou 227 kg pum,byl vyráběn ve velké sérii 4700 ks.Africká bojiště dala vzniknout 300ks verze Mk II. D s dvěma kanony 40mm v pouzdrech pod křídly s 15 náboji a na hlaveň a s dvema kulomety 7.7 mm pro zástřel sv.municí.
Další typy:270ks.Mk IIE s motorem Merlin 24 nebo 27 s výkonem 1190 Kw, shodný Mk IV v počtu 530ks. Firma Canadian C&F Co.Ltd.vyrobila typy:Mk X.s motorem Packard Merlin 28 Mk XII. aj.
Legendární byla i námořní varianta Sea Hurricane Mk IB.,upravaná pro použití na velkých i malých letadluvých lodí instalací zách.háku.Hurricany bojovaly v Anglii, SSSR, středomoří Africe na vých. i záp. frontě. Hurricany byly dobře ovladatelné vydržely i značné poškození v boji. Mezi piloty byly Hurricany proto oblíbené.Mají na kontě přez 1500 sestřelení německých letadel

Hurricane.Mk.II.c

Hawker Hurricane Mk.II.c: GZ-A no.HL605 pilot:F/O Oldrich Poslužný(Czech) Noční stíhací pilot

Hurricane.Mk.II.c

Hawker Hurricane Mk.II.c ze zadu:


S Hurricany je také spojena jedna kapitola Československé historie.Mnoho Čs.pilotů,kteří se se nesmířili s nacistickou okupací,odešlo do Anglie,bojovat proti fašismu.A právě zde se někteří spoléhali na bojové kvality Hurricanů.Mnoho čechoslováků se prosadilo v boji, mnozí z nich se stali leteckými esy.Mnozí se vyznamenali i v Bitvě i Británii.Mnozí také v kokpitech Hurricanů zaplatili tím nejdražším,životem.Jako například Josef František letecké eso z bitvy o Británii se 17 sestřely.Zahynul 8.10.1940 ve svém Hurricanu Mk I.,při havárii.Zásluhy Hurricanů nejlépe vystihuje známý Churchillův výrok:Ještě nikdy v historii nevděčilo tak mnoho lidí tak malé skopině pilotů a jejich strojům.V září 1944 vyrobil závod v Langley poslední hurricane s číslem PZ862.Byl na něm nápis:poslední z mnoha(Last of the Many) Je vystaven v muzeu letecví v Londýně.

Hurricane 6

Hawker Hurricane Mk. IIc z předu:

images/Duxford.06

Hawker Hurricane R4118 v Duxfordu.

Howkerhurricane US/X
Hawker Hurricane I P2970 US-X

Hurricane Gr.Mk1 XR-T
Howker Hurricane GR-Mk1 XR-T


Tecnická data letounu Huwker Hurricane Mk II.C:
Motor Rolls-Royce Merlin XX o max. výkonu 1074Kw ve výšce 1900m,Rozměry: rozpětí-12.20m,délka-9.80,výška-3.98,plocha křídel-23.90m, vzlet.hmotnost-3650kg,max.rzchlost-547km/h ve výšce 6700m,stoupavost-14.6m/s.Výzbroj-4x kanon Hispano nebo Oerelikon ráže 20mm.


Kontakt na: kontakt@zajimava-letadla.cz


c-Buschman.aerospace,Vladimír Kroft 2006-2021.Všechna práva autora vyhrazena!


Kopírování a používání textu a obrázků,bez předchozího souhlasu autora těchto stránek je zakázané,dle platných zákonů České republiky.



Pokud sem zanese internetový vítr někoho,kdo mé také takové nebo podobné stránkyy,rád se podívám podívám jak vypadají stránky zkušenějších nebo i méně zkušeních přívrženců letadel. Za Vaše odkazy na Vaše nebo i jiné zajímavé WWW předem děkuji!Buschman